Tidak faham tanda-tanda mencuci, mencuci pakaian menjadi pakaian yang hancur

Mereka muncul di label pakaian selama empat dekad, masing-masing dipilih oleh pakar antarabangsa kerana kesederhanaan dan kejelasannya.

Namun bagi kebanyakan orang, arahan mencuci mungkin ditulis dalam bahasa Martian.

Menurut tinjauan baru, sembilan dari 10 orang tidak dapat menguraikan simbol biasa yang digunakan pada label pakaian. Bahkan mereka yang telah menguasai perbezaan antara bulu dan sintetik mengaku bingung dengan susunan kotak, bulatan dan salib yang membingungkan yang digunakan untuk memberi nasihat mengenai pengeringan dan pemutihan.

Penemuan ini datang dari tinjauan 2,000 orang yang dilakukan oleh YouGov untuk Morphy Richards. Sepertiga orang yang disurvei mengatakan bahawa mereka tidak mengenal satu pun dari enam simbol yang ditunjukkan, sedangkan satu-satunya simbol yang dikenali oleh lebih daripada separuh orang adalah besi dengan satu titik. Kira-kira 70 peratus tahu itu bermaksud "besi pada suhu rendah". Hanya 10 peratus tanda yang tahu tanda "jangan keringkan bersih", sementara hanya 12 persen yang biasa dengan "tetes kering saja".

Walaupun terdapat revolusi seksual, wanita masih lebih berpengetahuan berbanding lelaki. Kesedaran adalah paling tinggi di kalangan wanita berusia 18 hingga 29 tahun - yang pentingnya menjaga pakaian adalah penting.

Chris Lever, dari Morphy Richards, mengatakan: “Simbol Penjagaan Pakaian adalah bahasa yang unik, jelas merupakan bahasa yang sedikit orang di UK meluangkan masa untuk belajar. "

"Mempelajari asas-asas seperti ikon mana yang digambarkan kering dan yang mewakili cucian biasa akan banyak membantu mendapatkan pakaian yang terbaik."

Majlis Perundingan Pencucian Rumah Tangga mengatakan bahawa tidak terkejut apabila mengetahui bahawa orang tidak mengenal mereka.

"Sangat mengecewakan kerana kurangnya pengakuan, tetapi ini adalah kisah yang berulang-ulang kali," kata seorang jurucakap, Adam Mansell. "Kami adalah organisasi kecil dan kami tidak mempunyai anggaran yang besar."


Masa pengeposan: 16-Apr-2021